یادو خاطره  شهدا

یادو خاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
یادو خاطره  شهدا

یادو خاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت

مقام شهادت درکلام شهدا

شهادت در کلام شهدا - وصیتنامه شهدا-

دلنوشته های شهدا - کلام شهدا - وصیتنامه های شهدا

مقام شهادت درکلام شهدا

مادرم، اولین قطره ى خون هر شهیدى که به زمین مى‏ریزد در همان لحظه تمامى گناهان گذشته ‏اش پاک مى‏شود، پس برایم گریه نکنید و شکر کنید که من شهید شدم. شهید تاج محمد ایزانلو

*************************

شهادت، هدیه ‏اى الهى است که از جانب خداوند تبارک و متعال است، این شهادت است که موجب پیشرفت اسلام مى‏شود. شهید مرتضى توحیدى

*************************

اگر من شهید شدم، براى من حجله نگذارید و به جایش مراسم دامادى برپا کنید. شهید عقیل تاتار

*************************

مادرم، براى من شهادت راه عشق است. شهید محمد حصارى  

*************************

و سخن آخرم این که خدا را شکر مى‏کنم که به من توفیق انتخاب شهادت را داد. زیرا شهادت جز معامله با خداوند نیست. شهید انوشیروان رضایى

*************************

اگر ما شهیدانى را تقدیم اسلام نمى‏کردیم، این حیات و حماسه ى جاویدان امروز وجود نداشت. در جریان کربلا نیز حماسه ‏ها به آن شکوه و جلوه ى بیشترى بخشیدند، پس شهیدان کامل‏ترین درجه ى انسانّیت را دارا مى‏باشند. شهید على اکبر مرادیان

*************************

مادرم، شهادت على، قهرمانانه و برتر، مقدس‏تر و عظیم‏تر از حیات و زندگى ظاهرى و دنیوى او است.

شهید على اکبر مرادیان

*************************

امیدوارم، خدا مرا مورد لطف خود قرار دهد. که به شهادت که نهایت آرزویم است برسم، و بروم کنار دوستان همسنگر شهیدم. و هدفم جز سعادت و کمال و رسیدن به جوار الهى بیش نیست و اگر مرگ حتمى است، چرا با آغوش باز این مرگ را قبول نکنم.

شهادت و مرگ پلى است، براى بهشت و رفتن از این دنیاى فانى و گذر از این دروازه خونین، وصال و پیوستن به جوار ملکوتى. و شهیدانى که شمع تاریخند و با سوختن خود محفل را روشن مى‏سازند و این راباکى نیست. شهید رضا پرسیا

*************************

شهادت، شهد شیرینى است که نصیب هر کسى نمى‏شود. شهید قاسم خرسند

*************************

مرگ در جبهه است. البته مرگ در جبهه مرگ با عزّت و شرف مى‏باشد. شهید محمدعلى رحیمى

*************************

مادرم، فرزندت زنجیرهاى اسارت و بردگى را پاره کرده و از این قفس تنگ آزاد شده و مى‏خواهد، به سوى معشوقش پرواز کند. چه سعادتى بالاتر از این مى‏باشد. شهید محمدعلى رحیمى

*************************

شهادت، مرتبه ‏اى نیست که همه کس به آن مقام برسند. بنده خیلى، خیلى بعید مى‏دانم که شهات نصیبم شود، شاید به حرمت خون شهدا، الطاف بزرگ الهى نیز شامل حال من شود. شهید محمدعلى رحیمى

*************************

در شریعت على(ع) علم جهاد است و این را هم بگویم که شهادت یک تصادف نیست، شهادت یک سعادت است، شهادت یک آزمایش است که در صحنه ى پیکار حق و باطل براى رسیدن به لقاءالله است. شهید حمید خیردستجردى

*************************

براى ما شهادت و عروسى هیچ فرقى ندارد. براى من پدر و مادرم، شهادت و عروسى یکى است. شهید محمد حصارى

*************************

همان، کسانى که فداى اسلام مى‏شوند، مپندارید که مرده ‏اند، بلکه زنده‏اند و در پیش خدایشان رزق و روزى مى‏خورند. بعد از این که من شهید شدم براى من هیچ ناراحتى نشوید و اشک نریزید. شهید على‏اصغر احسانى

*************************

خواهش مى‏کنم که براى من گریه نکنید، گریه براى شهید معنا ندارد. چون که شهید راهى را که مى‏رود، آگاهانه رفته است. شهید ابراهیم آموزگار

*************************

خداوندا، مرا شهید بگردان که تا این شهید بودنم کمکى به اسلام باشد. شهید محمدعلى آوند

*************************

قبل از رسیدن مرگ سراغ شرافتمندانه ‏ترین مرگ هابروید. شهید سعید احسانى

*************************

فلسفه بزرگ شهیدان این است، که مرگ سرخ به از زندگى ننگین است. شهید احمد احمدیان

*************************

پس براى من گریه نکنید، شما باید خوشحال باشید که خداوند چنین شهادتى را نصیب من کرده است. شهید سید عبدالحسین موسوى

*************************

مَثل شهید، مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانى شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو، که به بهاى نیستى او تمام شده، بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند.

آرى، شهدا شمع محفل بشریتند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند.

اگر این محفل تاریک مى‏ماند، هیچ دستگاهى نمى‏توانست کار خود را آغاز کند، یا ادامه دهد.

انسان که در روز در پرتو خورشید تلاش مى‏کند و یا شب در پرتو چراغ یا شمع کارى انجام مى‏دهد، به همه چیز توجه دارد جز به آنچه پرتو افشانى مى‏کند، که اگر پرتو افشانى او نبود همه حرکت‏ها متوقف و همه جنب و جوش‏ها راکد مى‏شد، شهدا پرتوافشانان و شمع‏هاى فروزنده اجتماعند، که اگر پرتوافشانى آن‏ها در ظلمات استبدادها نبود، بشر ره به جایى نمى‏برد. شهید دوست محمدرضایى

راهى است که باید پیمود و سفرى است که باید رفت؛ چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامى، شربت شهادت نوشید و با سرافرازى، به لقاءالله رسید. و این، همان است که اولیاء معظم حق تعالى آرزوى آن را مى‏کردند و از خداى بزرگ، در مناجات خود طلب مى‏کردند. شهید حمیدرضا سمزقندى خراسانى

************************

پدر و مادر عزیزم! مى‏دانم که شما خیلى آرزوها داشتید و یک آرزوى شما این بود که فرزند خودتان را در رخت دامادى ببینید. و اما پدر و مادر عزیزم! من، عاشق شهادت هستم و به کام خود خواهم رسید. شهید مصطفى آزاده

************************

هر نیکى، نیکى بالاتر دارد مگر شهادت در راه خدا. شهادت، مرتبه ‏اى نیست که همه، لایق آن باشند... تنها راه نجات این است که مى‏توان امیدوار بود و آن نیز شهادت است چرا که شهید، با ریختن اولین قطره‏ ى خونش، تمام گناهانش پاک مى‏شود. البته این را هم بدانیم که شهید بایست مراحل مقدماتى را در این دنیا طى کند و هیچ‏کس بدون طى مراحل لازم، به این افتخار نائل نمى‏شود... به هر حال، شاید به برکت خون شهیدان و در فضاى عطرآگین این کربلا، رحمت خداوندى شامل حال من نیز شود. شهید جواد حیدرى فیض آبادى

************************

مادرجان! باید بدانى که شاید فیض عظیم شهادت، نصیب این بنده و فرزند سراپا تقصیرت شود که من، نه تنها ترس و وحشتى ندارم از این موضوع، بلکه با آغوش باز به استقبال شهادت مى‏روم و امیدوارم که گناهانم را خداوند نیز به لطف و کرمش ببخشد. شهید علیرضا نجفى‌سمنانی سمنانى

************************

اگر تو اى مادرم در دنیا سعادت و خوشبختى مرا مى‏خواستى و آرزو داشتى من با افتخار زندگى کنم و در ذلت نباشم، بدان که به آرزویت رسیده‏اى، چرا که نه تنها من به سعادت و خوشبختى دنیا، بلکه به سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت رسیده‏ام و هرگز فکر نکنید که از این سرنوشت - یعنى شهادت- متأسفم؛ گمان مبرید که رگبار مسلسل، برایم غصه آور است. چنان فکر نکنید که مرگ سرخ، برایم ناپسند است. نه، به خدا قسم! مرگ سرخ، هیچ امر مکروه و خلاف انتظار و تازه ‏اى را برایم پدید نمى‏آورد و هیچ چیز ناپسندى رخ نمى‏دهد و نه تنها پیش‏آمد شهادت، برایم ناگوار نیست، بلکه آن‏قدر به این سرنوشت علاقه دارم که شهادت، برایم دوست داشتنى و شورانگیز است. پس گریه بر کسى که به آرزو و محبوب خود رسیده، سزاوار نیست. شهید مجید اردکانى

************************

چون دانستم شهادت، پیام است، شهادت، رسالت است، شهادت، آگاهى است، در راه آن، قدم برداشتم. شهید محمدرضا آشنا

************************

مى‏خواهم بگویم: افتخار من، شهادت است و فیضى عظیم. از سرزنش افراد کوته فکر و جاهلان به ظاهر دانا و شیاطین ملبّس به لباس آدمیت، ناراحت نشوید و بدانید که خدا، آنچه را صلاح دانست، در مورد من اجرا نمود و چه نیکو عاقبتى. شهید سیدحسین حسینى

************************

وقتى مى‏بینم چگونه این شاهدان دلباخته تاریخ به لقاءالله مى‏پیوندند، واقعا غصه مى‏خورم، مى‏گریم، اى ارحم الراحمین، با هزاران رحمت، از سر لطف کرمت به سینه چاکان خاک نشینان راهت قسمت مى‏دهم، که جرأت و جسارت را به من عطا فرما تا مزه خوشگوار شهادت را بچشم. شهید احمد برنده

*************************

خداوند خود را شهید مى‏خواند، مى‏فرماید: که جان شهید را خودم باید بگیرم و مى‏گیرم و این در والا بودن مقام شهید است. شهید على اکبر دلیمى

*************************

عزیزان، شهادت هدیه ‏اى است الهى که از جانب خداوند تبارک و تعالى براى آن کسانى که لایق هستند، و این شهادت‏ها است که باعث پیشرفت احکام اسلام و انقلاب مى‏شود. شهید مسلم شکیبا

*************************

پدر و مادرم لحظات شهادت مانند شب دامادى من است. انسان رفتنى است، پس چرا با مرگ سرخ از دنیا نرود. این آرزوى من است. شهید على شیرغلامى

*************************

همسرم، بدان که شهید همیشه زنده است. از شهادتم ناراحت و غمگین نشوید چرا که عشق من به شهادت در این نیست که تو را نمى‏خواهم، نه تو جاى خویش راهمیشه در قلبم باز نموده ‏اى، اما بدان که عشقى یافته ‏ام جانسوزتر و آن شهادت است. شهید فرامرز حسینى

*************************

اما مادرجان، امیدوارم که در مرگم گریه نکنى، چون فرزندت به آرزویش رسید. مادرجان فرزندت داماد شد. آرى، روز شهادت من روز دامادى من است. تیربار عروس و سنگر حجله و نواى توپ و خمپاره نواى جشن و سرور آن است و دامادش من هستم. به دستانتان حنا بمالید، براى خشنودى من تبریک بفرستید، درب حیاط به جاى پرچم سیاه، پرچم سبز نصب نمایید و از همگى شما خواهشمندم که برایم گریه نکنید و روحم را نیازارید، دشمن را شاد نکنید. شهید عبدالحسین توکلى

*************************

مردن امرى است الهى، که از خداوند به انسان تلقین مى‏گردد و این واژه یعنى مرگ براى بعضى دردآور است، ولى شهادت با مرگ زمینى فرق مى‏کند، آرى، شهادت کلمه ‏اى است، بسیار زیبا در نظر، خواهان آن، شهادت کلامى است، که هر کسى نمى‏تواند آن را به سهولت به زبان بیاورد. ولى هیچ کس نیست آن را دریابد مگر برگزیدگان. شهید نریمان حمیدى زاده

************************

مرگ، براى همه حق است ولى شهادت ارمغان است، براى مؤمن لایق که از طرف خدا مى‏آید. شهید مرتضى توحیدى

 

شهادت، مرزى است بین حق و باطل و شهادت، دریچه ‏ى آزادى من از دنیاست. شهید سیدحمید رحیمى

************************

حقیقت شهادت، همان به معبود پیوستن است؛ زنده شدن دوباره و آغاز زندگى نو در مکان بهتر از زندگى در این جهان است. شهید احمد ساجدى قوچانى

************************

شهادت، یک اتفاق نیست، بلکه مرحله‏ اى است که براى رسیدن به آن، مراحل متعددى مانند: طلب، شناخت، حب، عشق و... را باید پیمود و...خداوند این سعادت را نصیب من کرده است. شهید محمدرضا مقدسیان

************************

هیچ چیز جز شهادت نمى‏تواند گلوى تشنه‏ ى مرا سیراب کند. شهید محمدمهدى نیکوئى

************************

شهادت، هدیه ‏ى الهى است از جانب خداوند تبارک و تعالى. این شهادت‏ها است که موجب پیشرفت اسلام مى‏شود. مرگ، در هر حالتى ممکن است به سراغ انسان بیاید، پس چه بهتر که انسان، در راه خدا بجنگد و شهید شود؛ همانطور که حضرت محمد(ص) مى‏فرماید: «مرگ، براى همه، حق است، ولى شهادت، ارمغانى است براى مؤمن لایق که از طرف خدا مى‏آید». شهید مرتضى توحیدى

************************

جاى خوشحالى است که از این دنیاى تنگ و تاریک، جدا مى‏شوم و پا به عرصه‏ى دیگر مى‏گذارم. از قدیم گفته ‏اند که زندگى، شیرین است ولى مرگ، آن‏قدر هم تلخ نیست که مى‏شنویم و شهادت در راه خدا، بسى لذت بخش است. شهید عباس توکلیان قالیباف

************************

امام ماست که شهادت را رستگارى مى‏داند و حقاً که شهادت، بزرگترین رستگارى‏هاست و حال، کیست که چنین رستگارى را نخواسته باشد؟ شهید حجت الله توسلى

************************

شهادت، سعادتى است که نصیب بندگان خوب و صالح مى‏گردد. شهید عباس ناجى ابهرى

************************

بهتر است که انسان در راه خدا به شهادت برسد. از شهادت بالاتر چیزى وجود ندارد که شهادت، اوج سعادت است. شهید حیدرعلى براتى

************************

هدف ما از انقلاب، قرار گرفتن در راه انبیاء و آزاد بودن و آینده ‏اى روشن‏تر در پیش‏رو داشتن است و من در این راه، از مرگ سرخ استقبال مى‏کنم. شهید قربانعلى آذرگون

************************

شهید، کسى است که به تکامل روحى دست یافته است و در نزد خدا، اجر فراوان دارد. شهید نادر رضایى

************************

شهادت، یک قصه نیست، بلکه یک حقیقت است؛ شهادت، شعار نیست، بلکه شعور است و شهادت، باختن نیست، بلکه پیروزى است. شهید مجید افقهى فریمانى

************************

پدران و مادران! از آمدن فرزندانتان به جبهه جلوگیرى نکنید. مرگ، یک مسئله ‏ى حتمى و عمومى است که براى همه کس پیش مى ‏آید. چه بهتر که این مرگ، کشته شدن و شهادت در راه خدا باشد و شهادت، نصیب مردان خدا مى‏شود. شهید رضا پرنده نژاد

************************

... این شهیدان هستند که همچون سدى مستحکم در برابر ستمکاران و ظالمان هستند که هیچ قدرتى نمى‏تواند این سدهاى مستحکم را از بین ببرد. شهید سید حمید محبوبى

************************

مرگ، چون پلى است بر سر راه انسان؛ خواه ناخواه، هر کسى باید از این پل عبور کند، چه زود و چه دیر. عبور از این پل، از دو راه است: اول مرگ، دوم شهادت، اول با خفت و خوارى، دوم با آزادى و سرافرازى. مکان مرگ و شهادت، مثال زور و آزادى است. مرگ، چون این است که انسان را به زور بر این پل برانند و شهادت، با سرافرازى، به روى پل قدم گذاشتن است و شهادت، زودتر از موعود، به مقصد رسیدن است و شهادت، به پرواز در آمدن است و شهادت، ایثار و آزادى است و شهادت، عشق است و من نیز مانند بسیارى از برادرانم با آگاهى کامل و اطمینان و اعتقاد قلبى، پاى در این راه گذاشته و با آگاهى کامل به انتهاى آن، در این راه قدم بر مى‏دارم؛ باشد که به سبب این، خداوند، گناهان و غفلت‏هاى مرا در طول زندگى بیامرزد.

من این راه را با چشمانى باز و براى یارى دین اسلام عزیز انتخاب نمودم. شهید محمد واحدیان جواهرى

خواهران! شهادت بارانى است که به هر کسى نمى‏بارد. شهید حبیب ا... زنگویى

************************

من افتخار شهادت در راه خدا را خواهانم، همان راهى که تمام شهیدان صدر اسلام رفتند. شهید مهدى شریفى

************************

مگر نمى‏دانید اسلام باید از خون آبیارى شود؟ من این جان ناقابل خود را در راه اسلام و قرآن فدا مى‏کنم. اگرچه این وظیفه هر مسلمانى است، پس خوشحال و سرافراز باشید.شهید مهدى صنعتى

************************

این فقط شهادت است که آدمى را نجات مى‏دهد. و بهشت را نصیب مى‏کند. بنابراین براى شهید گریه کردن لازم نیست، حسرت جایز نیست، چرا به کسى که به سوى خدا و دیار معبود خود شتافته گریه کنیم؟ چرا بر خوشبختى و سعادتش گریه کنیم؟ شهید سیدمهدى رضوى

************************

مادرم! شهادت در راه خدا سعادت است.شهید محمدتقى رضایى

************************

زمان وصال، پیوستن به حیات جاودانه، گاه به سوى عالم احدیت پرواز کردن، و خلاصه‏پذیرا شدن شهادت است.شهید محمدعلى قلى پور چلونک

************************

بر روى سنگ قبرم، کلمه‏ى ناکام و یا هر کلمه‏اى به این مفهوم نوشته نشود، زیرا که شهادت، عین سعادت و کام من بود که به آن رسیدم.شهید سید یونس حسینى

************************

بدانید که شهید نمرده، بلکه در نزد خداوند خود، روزى مى‏خورد.شهید گل حسین محمدى سینایى

************************

ولیکن ما می جنگیم و می میریم، سازش نمی پذیریم. تا به رنج دیدگان جامعه‌های فردای خود بگوییم که زندگی دررفتن است، نه به مقصد رسیدن. چون مقصد پایان زندگی انسان است. همه یکسان به مرگ می رسند، ولی همه یکسان زندگی نکرده اند. زندگی، مرگ است و شهادت مقصد.شهید محمد صالحی

************************

بزرگترین درجه‏ ى تکاملى انسان، شهادت است و مرگ سرخ، بهتر از زندگى سیاه است. شهید محمد نصیرى

************************

مادرجان! شهادت، افتخار بزرگى است و داراى اجرى بى‏پایان. شهادت، یعنى به لقاءا... پیوستن. شهید عیسى نیک نظر

************************

تا به حال، من زنده نبودم، مرده بودم... تازه متولد شده ‏ام و زندگى جاویدان خود را آغاز کرده ‏ام. شهادت، انسان را به درجه ‏ى اعلا و ملکوتى مى‏رساند و چقدر شهادت در راه خدا زیباست! شهید محمدرضا اسحاق زاده

************************

آرزویم این است که از میان تمام رنگ‏ها، رنگ سرخ را و از انواع مرگ‏ها، مرگ سرخ را و از تمام باغ‏ها، گلزار شهدا و از میان گل‏ها، گل لاله را انتخاب کنم. شهید محمدرضا اسحاق زاد

************************

پس از من، مبادا کوچکترین غم و حزنى به خود راه دهید... که قتل فى سبیل‏ا... را جز سعادت نمى‏دانیم. شهید محمود اردکانى

اى تشنگانى که به دنبال آب زلال شهادت مى‏روید! تا سیراب نشده‏اید بازمگردید. و چگونه زیستن و چگونه مردن را در معنویت بیابید. معنویتى که در آن شهادت، یک هجرت است، به سوى (الله). بلى خدایا! چگونه زیستن و چگونه مردن را در معنویت، به همه‏ى ما عطا کن. شهید محمد آزاد

************************

پدر و مادر عزیزم! اگر شما مى‏خواستید که من براى شما خدمت کنم ولى وقت نداشتم. و زحمت زیاد کشیدید تا من درس بخوانم و در آینده به شما هم کمک کنم. ولى من در این موقع، به نداى حسین زمان لبیک مى‏گویم. من و ما به جبهه، و براى دفاع مى‏رویم تا دیگر برادران و خواهران بتوانند به راحتى درس بخوانند. من مى‏روم تا به مقام شهادت برسم. شهید محمدناصر ناصری

************************

امام، دفاع از حریم اسلام را واجب کفایى دانستند. و از جوانان خواستند تا به میدان نبرد روند و جوانان استقبال از مرگ کردند. در این بین، منِ نامقدس هم بر آن شدم تا در سرزمین مقدس، که امام زمان در آن به رزمندگان خوش آمد مى‏گوید، قدم بگذارم. سرزمینى که مرز بین مرگ و زندگى است و آن شهادت است. شهید احمد اشرفى پور

************************

ما رو به مرگ و شهادت پیش مى‏رویم، و مرگ براى جوان‌مردان زشت نیست. آرى مرگ زشت نیست. اگر قصد و اراده آدمى، حق و حقیقت بود، منظور جهاد در راه خداست. آرى جامه‏ى شهادت به تن جوان‌مردان، چه زیباست. هنگامى که جان خود را در رکاب نیک مردان آسمانى، از دست داده و با این مبارزه خواسته‏اند از چنگ ستمگران آزاد شوند. شهید محمد حسن قلى زاده

************************

خون گرم شهدا، به صورت امواج بزرگى خواهند شد و به دریاهاى سرخ خواهد پیوست. شهید عبداللّه رحمانى

************************

شهادت، مانند مادرى است که تنها فرزندش را در آغوش مى‏کشد. شهید عباس اسداللهى

************************

شهادت، فخر اولیاء خدا بوده است و فخر ما ملتى که شهادت براى او سعادت است، پیروزى است. شهید محمدعلى وکیل‏زاده

************************

شهادت نقطه‏ى اوج است. و آرزوى مسلمانان است. شهادت کلمه‏ى رفیع انسانیّت است. عباس اسداللهى

************************

حال که این نوشته را مى‏خوانید خود در میان شما نبوده و فقط یادى از من خواهد بود، پس بگویم عصر و روزگار سخت و غریبى را مى‏گذرانید، راه پر پیج و خم طولانى را با توشۀ اندک باید رفت، و از این زندان خلاصى یافت. مسلمان زندگى کردن در این دنیا و عصر مشوش و پر از فتنه‏ها، پایمردى مى‏خواهد. هدایت از طرف خدا صبر و استقامت مى‏خواهد. امیدوارم که خداوند این توفیق را نصیب من بگرداند که هدایت شده به سوى او راه گیرم. و از این ظلمتکده به منبع نور و صداقت و پاکى رسیده، و از این سرچشمه‏هاى الهى سیراب شوم. شهید على فلکى

************************

شما مى‏دانید که شهادت میراثى است، که از اجداد ما به ما ارث مانده است. ما فرزندان سرور شهیدان هستیم. و این امر براى ما تازگى ندارد. و شما نباید از این موضوع نگران باشید. بلکه باید به خود ببالید و افتخار کنید که شما پدر و مادر فرزندى را بزرگ کرده‏اید و به اسلام هدیه کرده‏اید، که لیاقت شسهادت را داشته و براى شما هم در این دنیا و هم در آن دنیا، جاى افتخار است. شهید سید سیدجلیل موسوی

************************

من معتقدم که شهادت سرآغاز زندگى است، پس چه چیز بهتر از شهیدشدن در راه خدا، شهادتى که انسان را به اوج قلۀ تاریخ مى‏برد و به درجۀ رفیع انسانیت مى‏رساند، مگر این نیست که خدا شهدا را در قیامت با آنچنان شکوه و درخشندگى و عظمتى وارد مى‏کند، که اگر انبیاء بخواهند از مقابل آنها سواره بگذرند، به عزت و احترام شهیدان پیاده مى‏شوند. شهید فریدون مقدودى

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد