یادو خاطره  شهدا

یادو خاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت
یادو خاطره  شهدا

یادو خاطره شهدا

گسترش فرهنگ ایثار و شهادت

چهل حدیث حضرت زهرا (س)

چهل حدیث ازفاطمه الزهرا(س)، 

 

چهل حدیث حضرت زهرا (س)

  خدایی را حمد و سپاس گویید که به خاطر عظمت و نورش ، هر که در آسمانها و زمین است به سوی او وسیله می جوید و ما وسیله او در میان مخلوقاتش و خاصّان درگاه و جایگاه قدس او و حجّت غیبی و وارث پیامبرانش هستیم.

۱) موقعیت اهل بیت در نزد خدا :

خدایی را حمد و سپاس گویید که به خاطر عظمت و نورش ، هر که در آسمانها و زمین است به سوی او وسیله می جوید و ما وسیله او در میان مخلوقاتش و خاصّان درگاه و جایگاه قدس او و حجّت غیبی و وارث پیامبرانش هستیم.

۲) حرمت مست کننده ها :

پیامبر خدا (ص) به من فرمود : ای دوستِ پدر! هر مست کننده ای حرام است و هر مست کننده ای خمر است.

۳) بهترین زنان کیستند؟

حضرت در وصف این که بهترین چیز برای زنان چیست ، فرموده اند : این که زنان، مردان را نبینند و مردان هم زنان را نبینند.

۴) نتیجه عبادت خالص :

هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد ، خداوند متعال برترین بهره و سودش را به سوی او پایین فرستد.

۵) فاطمه در مقام شکوه از دو خلیفه :

حضرت زهرا (س) خطاب به خلیفه اوّل و دوّم فرمود :

آیا اگر حدیثی را از پیامبر خدا (ص) نقل کنم به آن عمل خواهید کرد ؟ گفتند: آری

فرمودند : شما را به خدا آیا نشنیده اید که پیامبر (ص) فرموده اند :

خشنودی فاطمه خشنودی من و خشم فاطمه خشم من است ، هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته و هر که فاطمه را خشمگین نماید مرا خشمگین نموده است ؟

گفتند : آری ، چنین حدیثی را از پیامبر خدا (ص) شنیده ایم.

فرمود : من هم خدا و فرشتگان را گواه می گیرم که شما دو نفر مرا خشمگین نمودید و خشنودم نساختید و چون پیامبر (ص) را ملاقات نمایم حتماً از شما به او شکایت خواهم نمود.

۶) بدترین امّت :

بدترین امّت من کسانی هستند که :

از انواع نعمتها تغذیه می کنند و خوراکی های رنگارنگ می خورند و لباسهای گوناگون می پوشند و هر چه بخواهند می گویند.

۷) نزدیکترین اوقات زن به خدا :

پیامبر اکرم (ص) از اصحابش پرسید : زن چیست؟ گفتند: زن ناموس است.

فرمود : زن چه موقع به خدایش نزدیکتر است ؟ اصحاب نتوانستند جواب گویند.

چون این سخن به گوش فاطمه (س) رسید ، فرمود :

نزدیکترین اوقات زن به خدای خود هنگامی است که در کُنج خانه خود باشد.

پس از این جواب ، پیامبر اکرم (ص) فرمود : حقّا که فاطمه پاره تن من است.

۸) نتیجه صلوات بر زهرا (س) :

رسول خدا (ص) به من گفت: ای فاطمه ! هر که بر تو صلوات فرستد ، خداوند او را بیامرزد و به من ، در هر جای بهشت باشم، ملحق گرداند.

۹) علی (ع)، رهبر و پیشوا :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : هر که من سرپرست اویم ، پس علی سرپرست اوست و هر که را من رهبر اویم ، پس علی رهبر اوست.




۱۰) حجاب فاطمه :

پیامبر اکرم (ص) همراه با مرد نابینایی به خانه فاطمه (س) آمد ، بلافاصله فاطمه (س)خود را کامل پوشاند.

رسول خدا (ص) فرمود : چرا خود را پوشاندی با این که او تو را نمی بیند ؟

فاطمه (س) فرمود : ای پیامبر خدا! اگر او مرا نمی بیند ، من که او را می بینم و او بوی مرا حس می کند!

پیامبر اکرم فرمود : گواهی می دهم که تو پاره دل منی.

۱۱) دستور العملی جامع :

در وقتی که بستر خواب را گسترده بودم ، رسول خدا (ص) بر من وارد شد ، فرمود : ای فاطمه ! نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی:

قرآن را ختم کنی، و پیامبران را شفیعت گردانی و مؤمنین را از خود راضی کنی و حجّ و عمره ای را به جا آوری.

این را فرمود و شروع به خواندن نماز کرد ، صبر کردم تا نمازش تمام شد ، گفتم : یا رسول اللّه! به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که بر آنها قادر نیستم!

آن حضرت تبسّمی کرد و فرمود :

چون قل هو اللّه را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای، و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی ، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود و چون برای مؤمنین استغفار کنی ، آنان همه از تو راضی خواهند شد و چون بگویی : سُبحانَ اللّه وَ الحَمدُ للّه وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اکبر ُ، حجّ و عمره ای را انجام داده ای.

۱۲) رضایت شوهر :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : وای به حال زنی که شوهرش را خشمگین سازد و خوشا به حال زنی که شوهرش از او خشنود باشد.

۱۳) ثواب انگشتر عقیق :

کسی که انگشتر عقیق به دست کند ، همیشه خیر می بیند.

۱۴) علی (ع) ، بهترین داور :

گروهی از فرشتگان درباره چیزی با یکدیگر مشاجره نمودند ، حاکم و داوری را از بنی آدم تقاضا کردند ، خداوند متعال به آنها وحی فرمود که خودتان انتخاب کنید و آنان علی ابن ابیطالب (علیه السلام) را برگزیدند.

۱۵) زنان دوزخی :

پیامبر اکرم (ص) (درباره مشاهدات خود از عذاب دوزخیان در شب معراج) فرمود :

دخترم ! امّا زنی که به مویش آویخته شده بود ، کسی بود که مویش را از مردان نمی پوشانید ، و آن که به زبانش آویزان بود، زنی بود که شوهرش را آزار می داد ... و آن که سرش سرِ خوک و بدنش بدنِ الاغ بود، زنی بود که سخنچین و دروغگو بود و آن که صورتش به شکل سگ بود ، زنی بود که آواز می خواند و نوحه سرایی می کرد و حسد می ورزید.

۱۶) شرایط روزه دار :

روزه دار چون زبانش و گوشش و چشمش و اعضایش را [از حرام ]نگه ندارد، روزه دار نیست.

۱۷) داناترین و نخستین مسلمان :

رسول خدا (ص) به من فرمودند : شوهر تو در دانش ، داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردباری ، برترین مردم است.

۱۸) کمک به ذراری پیامبر :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : هر کسی برای فردی از فرزندان من کاری انجام دهد و بر آن کار پاداشی نگیرد ، من پاداش دهنده او خواهم بود.

۱۹) علی و شیعیان :

پیامبر خدا (ص) به علی (علیه السلام) نگریست و فرمود : این شخص و پیروانش در بهشت اند.

۲۰) شیعه علی در قیامت :

پیامبر خدا (ص) به علی (علیه السلام) فرمود : ای اباالحسن ! آگاه باش که تو و پیروانت در بهشت هستید.

۲۱) قرآن و عترت در آخرین سخن پیامبر :

از پدرم رسول خدا (ص) در هنگام مرضی که به سبب آن از دنیا رفت و در حالی که خانه مملوّ از اصحاب بود ـ شنیدم که فرمود : ای مردم ! نزدیک است که به آسانی از میان شما رخت بربندم ، و به تحقیق سخنی که عذر را بر شما تمام کند پیش فرستادم.

بدانید که من در میان شما ، کتاب پروردگارم و عترتم ، اهل بیتم را بر جای می گذارم.

آن گاه دست علی را گرفت و فرمود : این علی با قرآن است و قرآن با علی است ، از هم جدا نمی شوند تا هر دو در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. من در قیامت از شما از آنچه درباره این دو پس از من انجام دهید ، خواهم پرسید.

۲۲) شستن دستها :

رسول خدا (ص) فرمود : سرزنش نکند جز خود را ، کسی که شب کند ، در حالی که دستش چرب و بدبو باشد.

۲۳) نتیجه گشاده رویی :

گشاده رویی در چهره مؤمن برای صاحبش، بهشت را سبب می شود.

۲۴) رنج خانه داری :

ای رسول خدا ! دو دستم از سنگ آسیا پینه بسته ، یک بار آرد می کنم و یک بار خمیر می سازم.


۲۵) زیان بخل :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : از بخل ورزیدن بپرهیز ، زیرا که بخل آفتی است که در شخص بزرگوار نیست.

از بخل بپرهیز ، زیرا که آن درختی است در آتش دوزخ که شاخه هایش در دنیاست ، هر که به شاخه ای از شاخه هایش درآویزد ، داخل جهنّمش گردانَد.

۲۶) نتیجه سخاوت :

پیامبر اکرم (ص) به من گفت : بر تو باد سخاوت ورزیدن ، زیرا که سخاوت درختی از درختان بهشت است که شاخه هایش به زمین آویخته است ، هر که شاخه ای از آن را بگیرد ، او را به سوی بهشت می کشاند.

۲۷) نتیجه سلام و تحیّت بر رسول خدا و دخترش زهرا :

پدرم در زمان حیاتش به من فرمود : هر که بر من و تو تا سه روز تحیّت و سلام بفرستد ، بهشت بر او واجب گردد.

۲۸) خنده اسرار آمیز :

هنگامی که رسول خدا(ص) مریض شد ، دخترش فاطمه را نزد خود خواند و در گوش او سخن گفت.

فاطمه (س) گریه کرد ، مجدّداً رسول خدا با او نجوا کرد ، فاطمه (س) خندید.

عایشه گوید : در این باره از حضرت زهرا (س) پرسیدم ، فرمود : چون پیامبر (ص) مرگش را به من خبر داد ، گریستم ، پس از گریه ام به من خبر داد که نخستین کسی که او را ملاقات کند من هستم ، در نتیجه خندیدم.

۲۹) پیامبر ، پدر فرزندان زهرا :

فاطمه (س) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود :

همانا خداوند عَزَّ وَ جَلَّ ذرّیّه هر یک از فرزندان مادری را سبب ارتباط و خویشاوندی قرار داده که به وسیله آن ذرّیّه به او منسوب می شوند ، مگر فرزندان فاطمه (س) که من سرپرست و خویشاوند آنها هستم. [و به من منسوب می شوند]

۳۰) خوشبخت واقعی :

فاطمه (س) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود : این جبرئیل (علیه السلام) است که مرا خبر می دهد :

همانا خوشبخت ، تمام خوشبخت و خوشبخت واقعی ، کسی است که علی را ، در زندگی ام و پس از مرگم ، دوست داشته باشد.


۳۱) پیامبر در جمع اهل بیت :

بر رسول خدا (ص) وارد شدم، جامه ای را گستراند و فرمود : بنشین، در این وقت حسن (علیه السلام) آمد ، فرمود : نزد مادرت بنشین ، بعداً حسین (علیه السلام) آمد. فرمود : با اینها بنشین. پس علی (علیه السلام) آمد. فرمود : تو نیز با اینان بنشین ، آن گاه اطراف جامه را گرفت و روی ما انداخت. فرمود : خدایا ! اینها از منند و من از اینهایم ، خدایا ! از اینان راضی باش ، همان طور که من از اینها راضی ام

۳۲) دعای پیامبر در وقت ورود و خروج از مسجد :

فاطمه (س) فرموده است :

پیامبر اکرم (ص) چون داخل مسجد می شد می فرمود : «به نام خدا ، خدایا بر محمّد درود فرست و گناهانم را بیامرز و درهای رحمتت را برایم باز کن!» و چون خارج می شد می فرمود : «به نام خدا ، خدایا بر محمّد درود بفرست و گناهانم را بیامرز و درهای بخششت را برایم باز کن

۳۳) سحر خیزی :

رسول خدا (ص) بر من گذشت ، در حالی که در خواب صبحگاهی بودم ، مرا با پایش تکان داد و فرمود :

دخترم ! برخیز شاهد رزق و روزی پروردگارت باش و از غافلان مباش ، زیرا که خداوند روزی های مردم را بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب تقسیم می کند.

۳۴) مریض در پناه خدا :

فاطمه(س) فرموده است : پیامبر اکرم(ص) فرمود :

چون بنده خدا بیمار گردد ، خداوند به فرشتگانش وحی می کند : قلم تکلیف را از بنده ام ـ تا وقتی که در عهد و پیمان من است ـ بردارید ، زیرا خودم او را بازداشت نموده تا جانش را بگیرم یا آزادش گذارم. پدرم می فرمود : خداوند به فرشتگانش وحی فرستاد که برای بنده بیمارم پاداش کارهایی را که در وقت سلامتش انجام می داد ، بنویسید.

۳۵) نرمخویی در مقابل دیگران و احترام به زنان :

پیامبر اکرم (ص) فرموده است : بهترین شما نرمخوترین شما به اطرافیان و بزرگوارترین شما به زنان است.

۳۶) پاداش آزادی بردگان :

پیامبر اکرم (ص) فرمود : هر که بنده مؤمنی را آزاد کند ، به اِزای هر عضوی از آن بنده ، عضوی از او از آتش جهنّم آزاد گردد.

۳۷) زمان استجابت دعا :

رسول خدا(ص) فرمود : در روز جمعه ساعتی است که بنده مسلمان در آن وقت چیزی از خدا نخواهد مگر آن که خداوند به او عطا گرداند، و آن وقتی است که نیمه خورشید به سوی مغرب نزدیک گردد.

۳۸) سستی در نماز :

از پدرم رسول خدا(ص)درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی و سهل انگاری می کنند، پرسیدم.

آن حضرت فرمودند :

هر زن و مردی که در امر نماز ، سستی و سهل انگاری داشته باشد ، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می گرداند :

خداوند ، برکت را از عمرش می گیرد.

خداوند ، برکت را از رزق و روزی اش می گیرد.

خداوند ، سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند.

هر کاری که بکند بدون پاداش خواهد ماند.

دعایش مستجاب نخواهد شد.

برایش بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود.

ذلیل خواهد مُرد.

گرسنه جان خواهد داد.

تشنه کام خواهد مرد ، به طوری که اگر با همه نهرهای دنیا آبش دهند ، تشنگی اش برطرف نخواهد شد.

خداوند ، فرشته ای را برمی گزیند تا او را در قبرش ناآرام سازد.

قبرش را تنگ گرداند.

قبرش تاریک باشد.

خداوند فرشته ای را برمی گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد ، در حالی که خلایق به او بنگرند.

به سختی مورد محاسبه قرار گیرد.

و خداوند به او ننگرد و او را پاکیزه نگرداند و او را عذابی دردناک باشد.

۳۹) شکست ظالم :

فاطمه (س) فرمود: پیامبر اکرم (ص) فرموده است : دو سپاه ستمگر به هم نرسند ، مگر آن که خداوند آن دو را به حال خود واگذارد و باکی نداشته باشد که کدام یک پیروز گردد. و دو سپاه ستمگر به هم نرسند ، مگر آن که هزیمت و شکست از آنِ سپاه ظالم تر باشد.

۴۰) بخشی از خطبه زهرا (س) :

حضرت زهرا (س) در آن سخنرانی معروفش در مسجد فرمود :

خداوند ایمان را برای تطهیر شما از شرک قرار داد و نماز را برای پاک شدن شما از تکبّر و زکات را برای پاک کردن جان و افزونی رزقتان و روزه را برای تثبیت اخلاص و حجّ را برای قوّت بخشیدن دین و عدل را برای پیراستن دلها و اطاعت ما را برای نظم یافتن ملّت و امامت ما را برای در امان ماندن از تفرقه و جهاد را برای عزّت اسلام و صبر را برای کمک در استحقاق مزد و امر به معروف را برای مصلحت و منافع همگانی و نیکی کردن به پدر و مادر را سپر نگهداری از خشم و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات و قصاص را وسیله حفظ خونها و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت قرار گرفتن و به اندازه دادن ترازو و پیمانه را برای تغییر خوی کم فروشی و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از پلیدی و دوری از تهمت را برای محفوظ ماندن از لعنت و ترک سرقت را برای الزام به پاکدامنی و شرک را حرام کرد برای اخلاص به پروردگاری او ، بنابراین ، از خدا آن گونه که شایسته است بترسید و نمیرید ، مگر آن که مسلمان باشید و خدا را در آنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید ، زیرا که :

«از بندگانش ، فقط آگاهان، از خدا می ترسند.» (سوره فاطر آیه ۲۸)


چهل حدیث ازفاطمه الزهرا(س)، 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد